خرید یو پی اس و انتخاب یک مدل استاندارد یکی از پیش نیازهای بسیاری از حوزه های صنعتی، تجاری، کسب وکارها، بانک ها، شرکت ها و... می باشد. البته آن قدر تنوع در این بازار زیاد است که به شما حق می دهیم دست به دامان جستجو در بین مقالات و فضای اینترنت شوید. شاید اشاره مستقیم به یک محصول خاص خیلی توجه شما را جلب نکند و به دنبال کلیت ماجرا باشید.. 

در واقع متناسب با حوزه فعالیت و میزان توانی که لازم خواهد بود، انواع یو پی اس در دسته بندی های گوناگونی قرار می گیرند. سیستم های امنیتی، بانکی، مصارف خانگی و... از جمله مهم ترین دسته بندی های این حوزه هستند. البته شروط دیگری مانند آنلاین، آفلاین یا لاین اینتراکتیو بودن، تک فاز و یا سه فاز بودن و همینطور تعداد دستگاه های متصل نیز، فاکتوری مهم است. 

از یوپی اس ها در بانک ها، مخابرات، سازمان ها، سیستم های امنیتی و نظارتی، تجهیزات کنترل ترافیک، مراکز اداری و تجاری، فروشگاه ها و... استفاده می شود. بنابراین، عدم کارایی دستگاه یوپی اس در یک مجموعه می تواند مشکل ساز باشد.

به هرحال با این پیش زمینه که ما چیزی در مورد ویژگی ها و امکانات یو پی اس‌ها نمی دانیم، در ادامه به بررسی این مقاله می پردازیم.

UPS یا سیستم ذخیره برق چیست؟

Uninterruptible Power Supply یا همان سیستم ذخیره برق و منبع تغذیه بدون وقفه، در واقع سیستمی است که انرژی برق را ذخیره کرده و در صورت قطعی جریان برق شهری، می توان از آن برای  موارد مختلفی نظیر روشن کردن کامپیوترها، سرورها و... استفاده کرد. البته این سیستم که بین برق شهری و دستگاه مصرف کننده قرار می گیرد، چیزی شبیه به خازن های قدیمی است و نقش منبع تغذیه را ایفا می کند.

معمولاً علاوه بر این ویژگی ها، امکان تنظیم ولتاژ شبکه برق شهری، جلوگیری از نفوذ نویز و همین طور رفع اختلالات و نوسانات را نیز بر عهده دارد.

یکی از مهم ترین کارهایی که یوپی اس انجام می دهد این است که در صورت قطع برق شهری، بلافاصله وارد مدار می شود و در واقع دستگاه های الکتریکی خاموش نمی شوند؛ انگار که برق قطع نشده است. در صورتی که ولتاژ برق ثبات نداشته باشد، این دستگاه همواره آن را  در محدوده مناسب مصرف کننده های برقی متصل به یو پی اس، قرار می دهد. مثلاً سیستم های الکتریکی تک فاز نیاز به ولتاژ 230 ولت دارند که همواره این ولتاژ توسط یوپی اس تأمین می گردد. حتی اگر ولتاژ برق شهری کاهش یا افزایش پیدا کند.

مزیت های خرید یوپی اس برای کسب و کارها

استفاده از یک دستگاه یوپی اس مزیت های زیادی برای کسب وکار و یا حتی خانه شما خواهد داشت. در صورتی که به صورت مداوم از طریق دستگاه های الکتریکی به جریان برق شهری متصل هستید، به طبع خرید یک دستگاه یوپی اس جز لازمه های اصلی برای شما خواهد بود که در ادامه به برخی از ویژگی های آن اشاره خواهیم کرد:

مداومت کارکرد و استمرار

در واقع وقتی جریان برق در بانک، ادارات و یا خانه شما قطع می شود، به طبع سیستم هایی مانند کامپیوترهای شخصی، مودم ها، روترها و سوئیچ های شبکه یک بار ریست می شوند. درصورتی که اگر در سیستم برق شما از یوپی اس استفاده شده باشد، هیچ مشکلی رخ نخواهد داد.

محافظت از نوسان ولتاژ

موضوع بعدی جلوگیری از بروز نوسان برق است. در واقع این دستگاه، ولتاژ را به صورت مداوم کنترل می کند و زمانی که ولتاژ از 230 ولت بیشتر یا کمتر شود، محافظت توسط سیستم کنترل ولتاژ انجام می گیرد و اندازه آن را به مقدار نامی 230 ولت می رساند.

انواع دسته بندی‌های یو پی اس

یوپی اس ها به طور کلی در سه دسته بندی اساسی از یکدیگر تمایز پیدا می کنند.

● یو پی اس آفلاین

این مدل از یوپی اس ها در هنگام قطع برق، به منبع جریان جایگزین وصل می شوند و کارکرد ساده ای دارند. این منبع جایگزین، همان باتری ها هستند که در زمان وصل بودن برق شهر، شارژ شده اند و با قطع برق شهر، انرژی ذخیره شده آنها به وسیله مدارهای الکترونیکی دستگاه UPS به خروجی آن و مصرف کننده ها انتقال پیدا می کند. این مدل  از یو پی اس، قادر خواهد بود تا در زمان قطع شدن برق شهر، آن را تشخیص داده و بلافاصله از انرژی ذخیره شده در باتری ها به منظور تغذیه مصرف کننده ها استفاده نماید.

معمولاً جنبه حفاظتی  این دستگاه در کم ترین سطح بوده و انتقال به حالت باتری با تاخیر انجام می گردد. قیمت آن عمدتاً پایین است و برای سیستم های کامپیوتری شخصی، مودم ها و اتصالات شبکه و انواع سخت افزارهای اتصال اینترنت و تماس صوتی گزینه مناسبی است.

یو پی اس آنلاین

مدل های آنلاین، از آنجایی که  ولتاژ و فرکانس برق شهری را به صورت پیوسته و به وسیله مبدل های موجود در دستگاه UPS، تصحیح و به یک برق با کیفیت و بدون نویز تبدیل می کنند، استقبال بیشتری از آنها می شود. در این دستگاه ها، همانند مدل های آفلاین، در زمان وصل بودن برق شهر، باتری ها توسط شارژی که درون دستگاه قرار دارد، شارژر می شوند. معمولاً قیمت این مدل از دستگاه ها بالا است که البته از سویی دیگر، تامین برق توسط آنها دائمی خواهد بود و بدون اختلال کار خود را انجام می دهند. از این رو، این مدل از دستگاه ها برای سیستم های برق اضطراری، سرورها و انواع شبکه های دسکتاپ بهترین گزینه هستند.

● یو پی اس تعاملی (لاین اینتراکتیو)

برق اضطراری یکی از لازمه های بسیاری از کسب وکارها و گستره های مختلف صنعتی و تجاری است. در مدل های تعاملی ما با سیستم یوپی اس لاین اینترکتیو روبرو خواهیم بود. این سیستم در واقع سعی دارد به صورت تعاملی، اتوماتیک و بدون وقفه، مصرف کننده های متصل به خود را تغذیه کند. 

در این دستگاه ها، هنگامی که برق شهر وصل باشد، مصرف کننده ها به صورت مستقیم به آن وصل می شوند و به صورت همزمان نیز باتری ها شارژ می گردند. گفتنی است که در مدل های امروزی، در این حالت عملکردی، مکانیزمی تحت عنوان تصحیح کننده ولتاژ یا استابلایزر نیز ممکن است در نظر گرفته شده باشد تا بتواند کاهش و یا افزایش ولتاژ برق شهر را جبران کند. به محض اینکه برق شهر قطع و یا دچار افت کیفیت شود، باتری ها وارد مدار شده و از طریق اینورتر دستگاه، مصرف کننده ها را تغذیه می کنند. 

بنابراین، مصرف کننده ها هیچ گونه قطعی برقی را احساس نمی کنند. بدیهی است که مدت زمان برقدار ماندن مصرف کننده ها در حالت استفاده از انرژی ذخیره شده در باتری ها، بستگی به میزان ظرفیت و شارژ باتری ها دارد. معمولاً این مدل از دستگاه ها در توان های پایین (تا 10 کیلو ولت آمپر)  تولید می شوند و برای کاربرد های تجهیزات IT توان پایین، بهترین گزینه هستند. قیمت آنها  در مقایسه با مدل های آنلاین ارزان تر بوده و قیمتی ما بین نمونه های آنلاین و آفلاین دارند. عملکرد این دستگاه ها کاملاً بی صدا بوده و البته در آن ها مدار اصلاح ضریب قدرت ورودی وجود ندارد. 

عوامل تاثیر گذار در انتخاب بهترین نوع دستگاه یو پی اس و باتری

توان دستگاه یو پی اس

توان دستگاه از جمله ی مهمترین عوامل تعیین کننده در قیمت آن می باشد. از این رو، باید ابتدا برآورد دقیقی از میزان مصرف بارهایی که قرار است به دستگاه متصل شوند، گردد. این برآورد، بایستی به صورت دقیق و با در نظر گرفتن ماکزیمم توان مصرفی بارها، انجام شود. علاوه بر این، باید مد نظر داشت که آیا ظرفیت برق محلی که قرار است دستگاه در آنجا نصب گردد، به اندازه ای هست که بتواند توان مورد نیاز دستگاه یو پی اس انتخابی را فراهم کند یا خیر. امکانات جانبی و تنظیمات پارامتریک

یوپی اس های موجود در بازار هرکدام دارای یکی سری مشخصه های فنی، ویژگی ها و سیستم های تنظیم پارامتریک هستند. برای مثال، یوپی اس های با دو مرحله تبدیل (Double Conversion) یکی از بهترین گزینه ها و  در واقع می توان گفت که بهترین نوعی است که شما در این زمینه می توانید در بازار تهیه کنید. 

● مدت زمان بک آپ یا پشتیبانی

در بحث انتخاب باتری یوپی اس، این که یک دستگاه برای چه مدت زمانی و با چه مقدار  توانی به کار پیوسته و مداوم خود ادامه می دهد اهمیت زیادی خواهد داشت. ظرفیت باتری ها، متناسب با بار مصرفی و بر حسب آمپر-ساعت محاسبه و تعیین می شود. شما می توانید به فروشگاه های اینترنتی خرید باتری یوپی اس، مثل سایت تکام مراجعه کرده و با بررسی این مشخصه تا حدودی با دید گسترده تری انتخاب کنید.

● امکان اتصال باتری داخلی یا خارجی

 دستگاه های یو پی اس، از نقطه نظر جایگاه باتری ها، به دو گروه باتری داخلی (اینترنال) و باتری خارجی (اکسترنال) تقسیم بندی می شوند. در دستگاه های باتری داخلی، باتری ها که عمدتا ماکزیمم ظرفیت آنها 9 آمپر-ساعت است، بدلیل حجم و وزن پایین، در درون دستگاه یو پی اس تعبیه می شوند. در این مدل ها، بدلیل پایین بودن ظرفیت باتری ها، مدت زمان پشتیبانی از بارها، معمولا پایین و در حدود کمتر از 10 دقیقه می باشد. در مقابل، در دستگاه های باتری خارجی، ظرفیت باتری ها حداقل 18 آمپر-ساعت و بیشتر می باشد که بدلیل حجم و وزن بالاتر آنها، جایگاه مجزایی برای قرارگیری این باتری ها در نظر گرفته می شود. در این حالت، متناسب با مدت زمان دلخواه و توان مصرفی بارها، ظرفیت آمپر ساعت باتری ها محاسبه می گردد.  

● یو پی اس آفلاین، لاین اینترکتیو یا آنلاین

یوپی اس لاین اینتراکتیو، آفلاین و مدل های آنلاین سه دسته بندی کلی هستند که کمی پیش تر در مورد آنها توضیح دادیم. در این قسمت، بحث انتخاب، مقایسه و خرید یکی از این سه مدل است. نمونه های آنلاین، گران ترین، مدل های آفلاین، ارزان ترین و لاین اینتراکتیو ها  قیمتی ما بین این دو مدل دارند. 

گفتنی است که یوپی اس های لاین اینتراکتیو و آفلاین در توان های پایین ارزان قیمت هستند. در توان های بالاتر از  10 کیلو ولت آمپر نیز بهتر است به سراغ مدل آنلاین بروید. در مواردی که تغییرات ولتاژ به صورت مداوم بوده و این خطر وجود دارد که جریان ناگهان دچار مشکل شود، یوپی اس آنلاین با دو مرحله تبدیل، انتخاب اصلی خواهد بود. 

انتخاب بر اساس تعداد مصرف کننده‌ها

مجموع توان مصرفی وسایل برقی که قرار است برای آنها یو پی اس در نظر بگیریم، از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. توان مصرفی هر وسیله برقی، معمولا بر روی برچسب مشخصات آن درج شده است. شما می بایست مجموع توان مصرفی وسیله های برقی که قرار است به دستگاه یو پی اس وصل کنید را بدست بیاورید و سپس این عدد را در عدد حدودا 1.4 ضرب کنید تا توان یو پی اس مناسب بدست آید. شما باید در هنگام خرید انواع یو پی اس به توان نامی آن دقت کنید. این توان، معمولاً با برچسبی که روی دستگاه تعبیه شده  است، مشخص می گردد. 

خدمات و گارانتی

تفاوتی ندارد که قصد خرید و انتخاب یوپی اس برای کامپیوتر، سرور و یا هر وسیله برقی دیگری را دارید، یکی از مهم ترین مواردی که باید به آن توجه داشته باشید، گارانتی و خدمات پس از فروش است. همواره یو پی اس و یا هر دستگاه الکتریکی دیگر را با خدمات پس از فروش، از یک برند و فروشگاه معتبر و شناخته شده تهیه کنید. بهتر است باتری یو پی اس گارانتی دار در اولویت اول انتخاب های شما قرار بگیرد. بی شک وقتی یک محصول گارانتی تضمین کیفی داشته باشد، یعنی استانداردهای حداقلی در تولید آن رعایت گردیده است.

مشخصات مهم در هنگام خرید UPS

به طور مفصل در مورد این که انواع یو پی اس ها با هم چه تفاوت هایی دارند صحبت کردیم، حالا لازم است به این موضوع اشاره کنیم که دیگر چه ویژگی هایی در این دستگاه وجود دارد که می تواند در هنگام خرید مهم باشد.

● ابعاد و وزن دستگاه

به هرحال ممکن است در هنگام استفاده از باتری یوپی اس دچار محدودیت فضا باشید. معمولاً مشخصات فیزیکی، مساحت، محیط و وزن در انتخاب این دستگاه ها دخیل است. همین طور مسیر عبور و فضای لازم برای سرویس دهی نیز به طور معمول در خانه، محل کار، دفتر و یا کارگاه و شرکت نیز محدودیت هایی دارد. دستگاه های برقی با استفاده از کابل به UPS متصل می شوند. 

در نتیجه باید پیش از خرید، در ارتباط با این موارد، تدابیر لازم اندیشیده شود. جهت اگاهی از مشخصات فنی و فیزیکی دستگاه های یو پی اس، می توانید از شرکت سازنده و یا نمایندگی آنها کمک بگیرید. برای مثال، نمایندگی شرکت ایتالیایی پاورترونیکس در ایران، شرکت تکام می باشد که یکی از مجموعه های فعال در زمینه فروش انواع دستگاه های UPS است.

البته در صورتی که نیاز به حمل مداوم و یا جابه جایی دستگاه یوپی اس ندارید، به طبع،  وزن دستگاه چندان اهمیتی نخواهد داشت. 

● سابقه برند و تولیدکننده

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که همواره افراد حرفه ای در هنگام خرید انواع دستگاه های الکتریکی حوزه تکنولوژی به آن توجه ویژه ای دارند، نام برند تولیدکننده و شرکت طراح آن خواهد بود. یوپی اس های سری ونوس، مرکوری، مارس از جمله محبوب ترین ها در دسته بندی های مختلف موجود در بازار ایران هستند.

در هر حال نمی توان به طور قطع گفت که تمامی محصولات یک برند می توانند در زمره ی بهترین انتخاب ها برای خرید در هر حوزه باشند. اما به هر حال، در بحث خرید، در کنار تمام ویژگی ها و مشخصه های فنی، سابقه برند و تولیدکننده نیز اهمیت بالایی  دارد. البته معمولاً شرکت های برند و مرجع، همیشه رنج قیمتی بالاتری را برای عرضه محصولات خود در نظر می گیرند.

UPS اینترنال یا اکسترنال؟

 همانطور که قبل تر اشاره شد، در مدل های اینترنال، باتری ها در درون دستگاه قرار دارندکه معمولا ظرفیت آنها کمتر از 9 آمپر است. به هین دلیل، از این مدل دستگاه، در جاهایی استفاده می شود که نیاز به زمان پشتیبانی زیادی نمی باشد. در حالی که در مدل های اکسترنال، باتری ها به بدلیل حجم و وزن بالاتر، می بایست در بیرون از دستگاه و در درون یک کابینت باتری استاندارد، قرار گیرند. در این حالت، محدودیتی برای انتخاب ظرفیت باتری ها وجود ندارد و می توان جهت دستیابی به زمان پشتیبانی بیشتر، باتری هایی با آمپر-ساعت های بالاتری انتخاب کرد. مدت زمان کارکرد و عمر مفید دستگاه

به طبع در مقایسه مدل های مختلف از برندهای زیادی که تحت عنوان تولید کننده یوپی اس فعالیت می کنند، انتخاب محصولی که تحت یک برند شناخته شده و معتبر و با گارانتی است از هر نظر، ضریب اطمینان بیشتری ایجاد می کند. معمولاً دستگاه های یوپی اس به طور مفید می توانند بین مدت زمان دو تا سه سال بدون مشکل به خوبی کار کنند. 

هر چند که مانند بسیاری از منابع ذخیره کننده انرژی، به مرور زمان، عمر باتری ها کم می شود و ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد. به همین دلیل، پیشنهاد می کنیم که به صورت دوره ای، سلامت باتری ها را چک کنید و معمولاً پیشنهاد می شود، پیش از اینکه به طور کامل از کار بیفتند، آنها را تعویض کنید. حتی در برخی مدل ها شما می توانید با اتصال یو اس بی و یا یک کابل سریال به دستگاه UPS، مشخصات فنی دستگاه و وضعیت سلامت باتری های آن را چک کنید.

پرفروش‌ترین مدل‌های یو پی اس در بازار ایران

گفتنی است که مدل‌های زیادی، ایرانی و خارجی، در زمینه عرضه انواع یوپی اس دبل کانورژن آنلاین و لاین اینتراکتیو در بازار ایران فعالیت می کنند. عموماً هم یک سری برندها به دلیل مشخصه های فنی مناسب و محدوده قیمتی عالی، از هر نظر می توانند انتخاب بهتری باشند. در صورتی که مایل به خرید یوپی اس در بازار هستید، در ادامه به چند مود از بهترین و پرکاربردترین مدل های شرکت تکام اشاره خواهیم داشت.

مدل مرکوری (MERCURY)

مرکوری یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین یو پی اس ها در بین محصولات تکام است که بدلیل قیمت مقرون به صرفه و  حجم و وزن مناسب آن، مورد استقبال عده زیادی از کاربران خانگی قرار گرفته است.  از آنجایی که مدل مرکوری، از نوع یو پی اس های لاین اینتراکتیو است، علاوه بر این که در زمان وصل بودن برق شهر، سعی در تصحیح ولتاژ ورودی دارد، در زمان بی برقی نیز، بلافاصله و بدون هیچ وقفه ای از انرژی باتری ها برای تغذیه مصرف کننده ها استفاده می کند. بنابراین می تواند بهترین گزینه برای کاربردهای سیستم‌های امنیتی صوتی و تصویری، کرکره برقی و تجهیزات خانگی و کامپیوترهای شخصی باشد. کنترل میکروپروسسوری، محدوده وسیع ولتاژ قابل پذیرش در ورودی دستگاه و شارژ اتوماتیک باتری ها از جمله امکانات این مدل است. 

مدل‌های ژوپیتر (JUPITER) و تیتان (TITAN)

یو پی اس های مدل ژوپیتر و تیتان، از جمله مدل های آنلاین با کیفیتی هستند که توسط شرکت تکام و از توان 1 تا توان 10 کیلو ولت آمپر ارائه می شود. این سری از دستگاه ها، مناسب مصرف کننده هایی هستند که علاوه بر مشکل قطعی برق، با کیفیت پایین ولتاژ و فرکانس شبکه برق نیز دست و پنجه نرم می کنند. بنابراین اگر مصرف کننده ای دارید که حساس به نوسانات برق است و کارکرد طولانی، پایدار و بدون وقفه آن مد نظر شماست، دستگاه های سری ژوپیتر و تیتان، قطعا گزینه مناسبی برای پشتیبانی و حفاظت از مصرف کننده شما خواهند بود. 

از جمله ویژگی‌های این سری از دستگاه‌ها می توان به تکنولوژی فرکانس بالا با دو مرحله تبدیل، مجهز به کنترلر قدرتمند DSP، دارای رنج وسیع ولتاژ ورودی و اصلاح کننده ضریب قدرت ورودی (PFC) اشاره کرد. گفتنی است که سری ژوپیتر، به صورت ایستاده (یا در اصلاح تاور) و سری تیتان نیز به صورت رکمونت-تاور تولید می‌شوند که گزینه ای مناسب برای استفاده در بانک‌ها، مخابرات، سیستم‌های ایمنی، تجهیزات و کنترل ترافیکی و استفاده در حوزه های بزرگ هستند. 

جهت مشاهده سایر محصولات، لطفا به منوی "محصولات" در سایت شرکت، مراجعه فرمایید.  


سوالات متداول


اگر مایل به خرید و تهیه باطری یوپی اس برای ساختمان، مجموعه و یا خانه و محل کار خود هستید، ممکن است  با وجود گستره ی وسیع انتخابی که در بازار وجود دارد، سوالاتی نیز در ذهن شما مطرح شود که در ادامه ترجیح دادیم به چند مورد از مهم ترین این سوالات پاسخ دهیم.

تقسیم بندی شکل ظاهری یوپی اس ها چیست؟

در حال حاضر انواع یوپی اس ها از نظر شکل ظاهری در دسته بندی های تاور یا ایستاده و رک مونت (قابلیت جایگذاری در رک)تقسیم بندی می شوند. مدل های تاور به صورت ایستاده و روی زمین قرار داده می شوند. در حالی که در مدل های رک مونت، دستگاه در درون رک قرار می گیرد.

مناسب ترین یوپی اس برای سرور کدام است؟

بهترین گزینه جهت پشتیبانی از سرور ها، دستگاه های آنلاین هستند که در دو مدل ایستاده و رکمونت ارائه می شوند. هر چند که با توجه به اینکه اکثر سرور ها در درون یک رک قرار می گیرند، اغلب مصرف کننده ها نیز ترجیح می دهند که از یو پی اس های مدل رکمونت، در کنار تجهیزات خود و در درون رک استفاده کنند.

آیا می توان به انواع یوپی اس ها باتری اضافه کرد؟

باتری ها، عضو جدایی ناپذیر دستگاه های یو پی اس هستند که البته نمی توان هر نوع باتری، با هر ولتاژی را به دستگاه UPS متصل کرد. یوپی اس ها معمولاً از لحاظ امکان اتصال باتری در مدل های مختلفی تقسیم بندی می شوند. در این مورد، باید موضوعاتی نظیر تعداد باتری پشتیبانی شده توسط دستگاه و نوع باتری ها و اتصال آن ها به هم را بررسی کنید.

آیا می توان برای پرینتر لیزری از UPS استفاده کرد؟

معمولا در پرینتر ها دو نوع توان مصرفی به نام های "توان آماده به کار (Standby)" و "توان عملکردی (Operating Power)" تعریف می شود. هنگامی که پرینتر شما در حالت آماده به کار قرار دارد، معمولا توان خیلی کمی که در حدود کسری از توان عملکردی آن است، مصرف می کند. بنابراین، جهت محاسبه توان مصرفی پرینتر، باید توان عملکردی آن را در نظر بگیرید.