یو پی اس در وقع منبع انرژی بدون وقفه نامیده می شود. این دستگاه یک محصول الکترونیکی محسوب می شود که برای تامین برق پشتیبان برای دستگاه‌ها کارایی دارد، یو پی اس در هنگام قطع برق یا خاموشی دستگاه استفاده می شود توان آن بر حسب وات یا کیلو وات اندازه‌ گیری می‌شود.

با صنایع تکام همراه باشید تا بیشتر درباره نقشه مدار الکترونیکی یو پی اس آشنا شویم.

یو پی اس به طور کلی هنگام نصب به برق شهر وصل می شود و جریان را از طریق یک مدار مستقیما به مصرف کننده منتقل می کند. در زمان دریافت نوسانات برق و یا قطع برق، یک کلید اتوماتیک جریان را از مدار شهر قطع و باتری را به مصرف کننده متصل می کند.                                                              

عملکرد یو پی اس

همان طور که بیان شد منبع تغذیه بدون وقفه یا یو پی اس، قطعه‌ای از تجهیزات الکتریکی است که می‌تواند به عنوان منبع تغذیه فوری برای در جریان بودن برق در هنگام خرابی منبع برق ورودی اصلی استفاده شود.                  

در یو پی اس، انرژی به طور کلی درقسمت های مختلف مانند: فلایویل‌ها، باتری‌ها یا خازن‌ها ذخیره می‌ گردد. در مقایسه با سایر سیستم‌های منبع تغذیه، یو پی اس دارای قابلیت محافظت سریع از دستگاه‌ها و تجهیزات در برابر قطع برق ورودی برخوردار است. مدت زمان کار با باتری بسیار کوتاه است، این زمان برای خاموش کردن دستگاه متصل مانند: کامپیوتر، تجهیزات مخابراتی و غیره یا روشن کردن یک منبع برق آماده به کار مناسب است. یو پی اس این قابلیت را دارد که به عنوان یک محافظ برای بعضی از سخت‌افزارها هم استفاده شود که ممکن است با قطع ناگهانی برق آسیب جدی ببینند و داده‌های خود را از دست بدهد.

منبع تغذیه بدون وقفه، اسم دیگرسیستم یو پی اس است که استفاده می‌شود. آن‌ها بیشتر از واحدهای یو پی اس 200 واتی برای یک کامپیوتر انفرادی استفاده می‌ کنند و تا چندین واحد بزرگ در حد 46 مگاوات متغیر است. در صورت بروز هرگونه مشکل و نقص در منبع تغذیه اصلی، یو پی اس شروع به کار می کند و برق دستگاه را برای مدت کوتاهی تامین می‌کند. یو پی اس برخی از مشکلات عمومی برق که مربوط به خدمات شهری است را نیزمی تواند در درجات مختلف اصلاح کند. این مشکلات شامل موارد زیر می باشد:: افزایش ولتاژ (پایدار بیش از ولتاژ)، نویز، کاهش سریع ولتاژ ورودی و ناپایداری فرکانس در شبکه است.                                                                                

نقشه مدار یو پی اس

مداررسم شده زیر یک یو پی اس صنعتی است، و نشان دهنده عملکرد باتری ها در زمان قطع برق یا ایجاد تغییرات غیر طبیعی درولتاژ آن ها است، برق در واقع بارهای مورد نیاز را بدون ایجاد اختلال درعملکرد سیستم ، تامین می کنند. ورودی سیم پیچ اولیه ترانسفورماتور (TR1) 240 ولت است. سیم پیچ ثانویه تا 15 ولت هم می توانید افزایش دهید مقدار اولیه آن باید12 ولت و علاوه بر آن دارای 2  دیگر هم باشد.

فیوز (FS1) به عنوان یک قطع کننده با مدار کوچک است و برای محافظت در برابر اتصال کوتاه یا یک سلول باتری خراب عمل می کند. داشتن برق باعث روشن شدن LED 1 می شود. با قطع شدن برق ، چراغ LED خاموش می گردد و باتری UPS کار خود را شروع می کند و می تواند برق مورد نیاز را تولید می کند.

این مدار برای انعطاف پذیرتر شدن طراحی شده است که در آن می توانید با استفاده از تنظیم کننده ها و باتری های مختلف ولتاژ را تنظیم کنید. استفاده از دو باتری 12 ولت به صورت سری و یک تنظیم کننده ورودی مثبت 7815، می تواند منبع تغذیه 15 ولت را کنترل کند.

نقشه مدار یو پی اس


یو پی اس های صنعتی به طور کلی به سه قسمت زیر تقسیم می شوند:

  • افلاین: دارای قابلیت پشتیبانی از باتری و محافظت در برابر ولتاژ است.
  • لاین اینترکتیو: دارای ترانسفورماتور و ولتاژ متغییر و علاوه بر آن تنظیم کننده ولتاژ AC ورودی است.
  • آنلاین: تمام یا حداقل قسمتی از توان خروجی را تأمین می کند.

سیستم های با تبدیل یکتایی

 در حالت معمول، یو پی اس  برق شهری (برق ورودی) را به تجهیزات الکتریکی می رساند. اگر برق AC بیش از حد تعیین شده به سیستم وارد گردد، UPS با استفاده از اینورتور خود، جریان برق مورد نیاز سیستم را از باتری تامین می کند. UPS تا زمانی که برق ورودی AC به میزان طبیعی بازگردد یا باتری تمام شود و یا حتی در هر دو حالت روی باتری باقی می ماند.

دو مورد از مشهورترین طرح های تک تبدیل در حالت آفلاین و لاین اینترکتیو در زیر آورده شده است:

UPS های آفلاین: این امکان را فراهم می کنند تا زمانی که UPS مشکلی را تشخیص نداده است، تجهیزات الکترونیکی می توانند از برق ورودی استفاده کنند و در غیر اینصورت به صورت ایمن به برق باتری متصل می شوند. برخی از یو پی اس های آفلاین دارای ترانسفورماتور برای داشتن محدوده ی برق سالم شناخته شده اند.

• UPS های لاین اینترکتیو: ولتاژ ورودی را به شکل موج شبه سینوسی یا سینوسی کامل  قبل از اینکه به تجهیزات محافظت شده منتقل گردد، تنظیم می نماید. یو پی اس های آفلاین به گونه ای هستند که برق تامین شده از باتری های خود را برای جلوگیری از فرکانس های نامطلوب و نوسانات مختلف استفاده می کنند.

سیستم های با تبدیل دوگانه

همانطور که از نامش معلوم است، این دستگاه دو بار برق را می تواند تبدیل کند. ابتدا یکسوساز ورودی برق AC را به DC تبدیل می کند و خود آن از یک اینورتر خروجی تغذیه می کند. اینورتر خروجی قبل از اینکه شروع به ارسال جریان الکتریکی به تجهیزات الکترونیکی داشته باشد، در ابتدا برق را به جریان AC متصل می کند. این فرایند تبدیل دوگانه یا (double-conversion) نامیده می شود، که می تواند بارهای حساس را از برق خام اولیه به صورت کامل جدا کند و مطمئن می شود که تجهیزات تنها برق سالم و ایمن را دریافت می کنند. ولتاژ به طور همیشگی بازسازی و تنظیم می شود. این نوع از یو پی اس شامل یک بای پس استاتیک هستند که انتقال مداوم بار از اینورتر به برق مستقیم و برعکس آن را تضمین می کند.

در حالت عادی ، یو پی اس با تبدیل به حالت دوگانه به طور مداوم برق را دوبارمی تواند پردازش کند. اگر برق AC ورودی دچار آسیب یا کاهش و افزایش ولتاژ شود، یکسوساز ورودی را خاموش می کند و اینورتر خروجی به جای آن شروع به تولید برق از باتری می کند. UPS همچنان به مصرف انرژی باتری ادامه خواهد داد تا زمانی که ورودی AC به میزان طبیعی بازگردد یا باتری به اتمام برسد، یا هر کدام که زودتر انجام شود. هنگامی که اضافه بار شدید در اینورتر ایجاد شود، یا آسیب دیدن یکسوساز یا مبدل اتفاق بیفتد، مسیر بای پس سوئیچ استاتیک برای پشتیبانی از بارهای خروجی، به سرعت روشن می گردد.

سیستم های چند حالته

در UPSها به صورت چند حالته از هر دو فناوری تبدیل یکتایی و دوگانه استفاده می شود. و امروزه پیشرفت قابل توجهی در کارایی و ایمن بودن این نوع  یو پی اس ها کاملا قابل مشاهده است:

در شرایط عادی ، سیستم در حالت لاین اینترکتیو کار می کند، وسبب صرفه جویی در انرژی و هزینه می شود، لازم به ذکر است که ولتاژ را هم در حد امن نگه می کند و ناهنجاری های متداول موجود در برق را برطرف می سازد. اگر توان ورودی AC خارج از میزان مشخص شده برای حالت لاین اینترکتیو باشد ، سیستم به طور خودکار به حالت تبدیل دوگانه تبدیل می گردد و تجهیزات الکترونیکی را از منبع ورودی AC جدا می کند.

اگر توان ورودی AC خارج از میزان تحمل یک سوسازهنگام تبدیل دوگانه باشد یا به طور کلی خاموش گردد، UPS از باتری برای ادامه کار و تامین برق بارهای مصرفی استفاده می کند. هنگامی که ژنراتور وصل باشد، یو پی اس به صورت تبدیل دوتایی می شود تا اینکه برق ورودی ثابت شود. سپس دوباره به حالت قبلی یعنی لاین اینترکتیو با بازده بالا بازمی گردد.

یو پی اس های چند حالته برای ایجاد تعادل ویژه بین کارایی و محافظت طراحی شده است. در شرایط عادی، یو پی اس ها حداکثر بازده را فراهم می کنند. با وجود بروز مشکلات ناشی از برق، آنها به طور خودکار کارایی خود را فدای حداکثر سطح حفاظت دستگاه ها می کنند. نتیجه نهایی این است که مراکز داده می توانند سالانه ده ها هزار صرفه جویی در انرژی برق انجام دهند بدون اینکه عملکرد مرکز داده یا ایمنی آنها به خطر بیفتد.

یو پی اس منبع تغذیه مناسب برای زمان قطعی برق

اگر برق شما به صورت ناگهانی قطع شود، یو پی اس‌ها به شما فرصت می‌دهند که اطلاعات و داده‌های حساس را ذخیره کنید و دستگاه‌های خود را همچنان به برق متصل نگه دارید. وقتی برق قطع شود و شما نیاز به منبع تامین انرژی داشته باشید، ژنراتوراینورتر یک راه‌ حل گران ‌ پرهزینه است که شاید از لحاظ اقتصادی مناسب نباشد. منبع برق بدون وقفه یا یو پی اس‌ها در واقع انتخابی مطمئن و به ‌صرفه است. این واحدهای برق کوچک و مقرون به صرفه به عنوان منبع تغذیه برای لوازم الکترونیکی حساس در صورت قطعی برق تولید می شوند.

 صنایع تکام ارائه دهنده خدمات فروش یو پی اس، نصب و راه‌اندازی دستگاه و تعمیرات در زمینه منبع برق اضطراری در سراسر کشور است که می‌توانید ازطریق آن نسبت به سفارش یو پی اس‌های آنلاین و لاین اینتراکتیو، باتری یو پی اس و استابلایزرثبت سفارش انجام دهید. اگر نیاز به دریافت مشاوره رایگان درزمینه انواع نقشه مدارالکترونیکی یو پی اس دارید، و یا برای کسب اطلاعات بیشتر، مشاوران ما آماده راهنمایی شما عزیزان هستند.                            

یو پی اس کامپیوتر

رایانه ها برای تغذیه مدارهای الکترونیکی خود باید از منبع برق تغذیه کنند اختلالات در شبکه برق تاثیرات بدی بر روی قطعات سخت افزاری کامپیوتر دارد و حتی ممکن است موجب خرابی بعضی از این قطعات شود و باعث ضرر مالی بسیار بالایی شود، که ضرر و زیان مالی در سازمان های بزرگ بسیار عظیم تر و مخرب تر خواهد بود.

علاوه بر آسیب های سخت افزاری آسیب های نرم افزاری هم ممکن است رخ دهد به این صورت است که با نوسانات برق باعث ری استارت شدن کامپیوترمی شود وسبب می شود تمامی اطلاعات از روی رم پاک شود که باعث می شود تمامی اسناد ذخیره نشده از بین برود ، اطلاعاتی که بعضا ارزش بالاتر از قطعات سخت افزاری کامپیوتر دارد.

اجزای سیستم داخلی یو پی اس

اجزای اصلی هر دستگاه یو پی اس شامل موارد زیر است:

  • باتری یو پی اس به صورت داخلی و یا خارجی می تواند باشد.
  • شارژر یو پی اس وظیفه شارژ کردن باتری ها را به عهده دارد.
  • مبدل یا اینورتر وظیفه تبدیل ولتاژ DC باتری ها به ولتاژ AC  را انجام می دهد.
  • سیستم کنترل هوشمند کار پردازش تمامی پارامترهای دستگاه را انجام می دهد.
  • سیستم خنک کننده  درواقع کار خنک کردن و خروج گرمای ایجاد شده در سیستم ها را به عهده دارد.
  • برکرها و فیوزهای حفاظتی وظیفه کنترل و حفاظت مدار های قدرت و فرمان دستگاه را به عهده دارد.

باتری یو پی اس چیست؟

دلیل تولید و ساخت باتری یو پی اس این است که نقش بسیاری در منبع تغذیه دستگاه ها دارد، برای مثال: یک بیمارستان اگر قطعی برق اتفاق بیفتد و دستگاه ها خاموش شود، جان انسان ها به خطر می افتد. پس همیشه یک منبع تغذیه مطمئن برق نیاز است.                                                                        

نحوه شارژ کردن باتری یو پی اس  

دفعات شارژکردن باتری یو پی اس و میزان نگه داری شارژ در طول عمر باتری یو پی اس تاثیر بسیاری دارد، اگر شارژ باتری درست انجام نشود، حتما باتری دچار آسیب می شود، نکته ای که بسیار حائز اهمیت است تناسب ولتاژ دستگاه یو پی اس و باتری با شارژر باتری است در واقع شارژر باید قابلیت قطع خودکاررا داشته باشید یعنی وقتی که باتری پر شد، به طور اتوماتیک برق را قطع کند که آسیبی به باتری یو پی اس وارد نشود.

 نکته های مهم در باتری یو پی اس

  1. ولتاژ شارژر UPS باید با ولتاژ دستگاه و باتری تناسب داشته باشد، در غیر این صورت باتری آسیب می بیند.
  2. شارژر باید در زمان مناسب مراحل شارژ را قطع کند تا باتری دچار خرابی و آسیب نشود.
  3. عملیات شارژ و دشارژ بیش از حد باتری ممکن است سبب ایجاد مشکلاتی شود و عمر آن را به میزان قابل توجهی بکاهد.
  4. دمای محیطی که یو پی اس در آن قرار دارد باید به اندازه باشد. اگر دما بسیارزیاد باشد به مرور زمان دستگاه یو پی اس دچار خرابی ومشکل می شود.

  خرید و قیمت باتری یو پی اس

هنگام خرید باتری یو پی اس باید عواملی مانند: نوع دستگاه، نوع باتری، میزان ولتاژ، نیاز کاربران و … را مد نظر گرفت، همه شارژر های باتری یکی نیستند و با یکدیگر متفاوت هستند برای اطلاع از انواع مدل ها و قیمت شارژر باتری یو پی اس با کارشناسان صنایع تکام درتماس باشید.                                          

خرید یو پی اس

امروزه سازمان یا شرکتی را بدون یو پی اس کمتر پیدا می کنید. و همین طور کمتر خانه ای بدون یو پی اس است.در واقع یو پی اس نیاز اصلی همه مراکز محسوب می شود و حتی در دفاتر کوچک هم نیاز به یو پی اس 1500 ولت آمپری است.

همه یو پی اس ها دارای بخش های مختلفی مانند: یکسو کننده و ترانس کاهنده ی ورودی، باتری قابل شارژ برای ذخیره برق، مدار یا برد کنترلی، یک نویزگیر، اینورتر و کلید های رله تشکیل شده اند.لازم به ذکر است کلید های ایمنی فیوز و پورت های مختلف خروجی و فن و نمایشگرهای باتری و شارژر هم جزو این موارد است. امروزه مدارها همگی به صورت آنلاین هستند تا حفاظت بیشتری را داشته باشند.

قیمت یو پی اس

برای مصارف معمولی که شاید نیمی از مصارف را تشکیل می دهد، یو پی اس های 500 تا 2000 ولت آمپر بیشترین استفاده را دارند و قیمت آنها متغیر است که 3 تا 5 سال هم دوام دارند و معمولا تا دو ساعت برق لوازم الترونیکی را تامین می کنند. قیمت یو پی اس ها به عوامل و مشخصات فنی بستگی دارد و حتی تا حدی به برند مد نظر نیز بستگی دارد.کیفیت قطعات با باتری یو پی اس مرتبط است،قیمت انواع یو پی اس ها تا 10 میلیون یا بیشترهم وجود دارد.                    

یو پی اس ممکن است با مشکلات خاصی روبرو شود اگر مشکل پیچیده نباشد امکان این که شما خودتان بتوانید آنها را رفع کنید وجود دارد، با این وجود باز هم امکان دارد شما خودتان نتوانید مشکل یو پی اس خود را حل کنید به عنوان مثال: هنگام خرابی برق بهتراست در این زمان ها با تعمیرکار یو پی اس خود مشکل را در میان بگذارید. همچنین در صورتی که مایل به خرید دستگاه یو پی اس هستید حتما از کارشناسان مربوطه در صنایع تکام مشاوره بگیرید.