در بازار دستگاه های یو پی اس با توان های مختلفی ارائه می شود. برای آن که بهترین یو پی اس را برای دستگاه خود انتخاب کنید باید توجه داشته باشید که قبل از خرید به نکات و راهنمای خرید یو پی اس دقت کنید، در ابتدای خرید باید توان مصرف کننده، پاور فکتور و میزان بازدهی یو پی اس را در نظر بگیریم و با توجه به نیاز خود، یو پی اس مناسبی را انتخاب نماییم.                        

فرض کنیم  اگر توان مصرفی دستگاه مورد نظربا توان یو پی اس تناسب و همخوانی نداشته باشد قطعا دستگاه آسیب می بیند، باید توجه داشته باشید که توان یو پی اس بر حسب کیلو وات آمپر بیان می گردد در مرحله اول با ضرب کردن عدد آن در عدد پاور فکتورمی توانیم توان را به کیلو وات تبدیل کنیم. از یک دستگاه حداکثر توانی که می توانیم بهره مند شویم 70 درصد است. پس توان یو پی اس برحسب وات را در عددی مانند 0.7 ضرب می کنیم، در این صورت است که توان دستگاه به یو پی اس مناسب است.                                                                                                                          

وظیفه یو پی اس چیست؟

یو پی اس به معنای منبع تغذیه بدون وقفه و مکث است. عملکرد آن به گونه ای است که می تواند بین جریان برق شهر و دستگاه های مصرف کننده واسط شود و هنگام قطعی برق از خاموش شدن دستگاه های برقی خودداری کند. یو پی اس علاوه بر تامین برق مورد نیاز دستگاه های مختلف، توانایی این را هم دارد که برق شبکه را تنظیم کند و از ایجاد نویز و مشکلات احتمالی جلوگیری به عمل می آورد و در واقع یو پی اس به عنوان یک دستگاه حفاظتی است که ایمنی را تاًمین می کند.                                                                                                                                                          

چرا باید از یو پی اس استفاده کنیم؟

احتمالا برای شما هم سوال شود که چرا از یو پی اس استفاده می شود؟ و آیا بدون آن نمی توانیم از تجهیزات خود استفاده کنیم؟ خیلی از زمان ها برای شما اتفاق افتاده است که در اداره یا منزل هستید و ناگهان قطعی برق و یا نوسان برق اتفاق می افتد این امر سبب ایجاد خطرات بسیاری مانند: سوختن وسایل برقی و یا از دست دادن اطلاعات مهم و یا حتی خرابی قطعات در سیستم شما می شود. اگر بخواهیم فرا تر اشاره کنیم قطعی ناگهانی برق سبب اتفاقاتی مانند: ماندن طولانی مدت در آسانسور می شود. البته در پی قطعی برق خطرات بسیاری هم امکان پذیر است فرض مثال: بی برق ماندن سیستم های امنیتی و قطعی دوربین های مداربسته و حتی قطع شدن دزدگیرهای مراکز تجاری و موارد دیگر از جمله: خاموش شدن روشنایی ساختمان، غیرفعال شدن جک برقی پارکینگ ها سبب می گردد، استفاده از دستگاه یو پی اس مانع از ایجاد این مشکلات می شود و امروزه یک وسیله کاملاً کاربردی و لازم  در همه مکان ها محسوب می شود.

 چرا باید از یو پی اس استفاده کنیم

موارد استفاده از یو پی اس

همان طور که بیان شد برای لوازم و دستگاه های برقی که قطعی ناگهانی برق دچار اختلال در عملکرد آن ها می شود، استفاده از یو پی اس امری ضروری است. موارد استفاده از یو پی اس به شرح زیر است:

  • کامپیوتر و لوازم خانگی: یو پی اس با عملکرد خاص خود  پشتیبان گیری خود کار را در سیستم های کامپیوتری و لوازم خانگی انجام می دهد، وعلاوه بر آن یو پی اس کار محافظت و جلوگیری از ایجاد نوسان بر روی کامپیوترها، لوازم خانگی، حافظه های خارجی، بازی ها، سرور و شبکه های خانگی انجام می دهد.
  • سرورها و شبکه های مختلف: مهم ترین ویژگی شبکه های مختلف در دسترس بودن است. یو پی اس ها برای مدیریت و فعال بودن سرور و ذخیره سازی آنها، سیستم های شبکه ای سازمانی استفاده می شود و مانع از قطعی و خاموش شدن ناگهانی آن ها می گردد.
  • مراکز داده و اطلاعات: با کمک گرفتن از راهنمای خرید یو پی اس شما می توانید بهترین یو پی اس را برای دستگاه خود انتخاب کنید، علاوه بر آن خوب است بدانید یک یو پی اس مناسب در واقع حفاظت برق سه فاز را به صورت یکپارچه برای سازمان ها و مراکز داده، سیستم های حیاتی و دستگاه های صنعتی و تولیدی را انجام می دهد.
  • پریز های برق: با استفاده از یو پی اس و راه اندازی آن می توانید وسایل الکترونیکی را در برابر نوسانات برق و یا افزایش ولتاژ بدون ایجاد کاهش توان باتری محافظت کنید و در هنگام قطعی برق دچار اختلال در کارکرد دستگاه خود نشوید.
  • چراغ های اِل ای دی: چراغ های روشنایی که بیشتر از نوع ال ای دی هستند نقش به سزایی در روشنایی بخشی از محیط مد نظر دارند، با استفاده از منبع تغذیه یا همان یو پی اس می توانید چراغ های ال ای دی را از خاموش شدن در امنیت نگه دارید.

برای خرید یو پی اس چه خصوصیاتی مهم است؟

با در نظر گرفتن یک سری از نکات می توانید از سالم و مناسب بودن یو ی اس اطمینان حاصل کنید، و بهتر است در ابتدا تمامی این موارد و نکات را مد نظر داشته باشید که در آینده و هنگام استفاده از یو پی اس دچار سردرگمی و مشکل نشوید، این موارد به شرح زیر است:                                                                                              

  • در ابتدا باید اندازه باری را که نیاز به حفاظت یو پی اس دارد را محاسبه کنید و ظرفیت آن را در نهایت تعیین کنید.  
  • مدت زمان کار با یو پی اس برای دستگاه ها و برنامه ها را ارزیابی کنید.
  • تعداد پریز های لازم را تعیین نمایید.
  • الزامات نصب یو پی اس را در نظر داشته باشید.  

  ویژگی های خاص و پیشرفته یو پی اس  

یو پی اس ها می توانند در عملکرد و ویژگی های پشتیبانی و حفاظت خود با یکدیگر متفاوت باشند، موارد زیر ویژگی های مطرح و مشهوری است که در یو پی اس های مدرن دیده می شود که ممکن است توجه شما را به خود جلب کنند.

  • نظارت و امکان مدیریت از راه دور
  • کنترل کردن پریز های یو پی اس از راه دور
  • کنترل پنل اِل سی دی ویژگی های خاص و پیشرفته یو پی اس

  پارامترهای اصلی برای خرید یک دستگاه یو پی اس چیست ؟  

  1. THD (total Harmonic Distortion):  بارهایی که از منبع تغذیه سوئیچینگ کمک می گیرند، به خاطر ایجاد هارمونیک در شبکه سبب داغ شدن سیم نول و در نهایت باعث بروز گرمای بیش از حد در سیستم برق می شوند. به همین دلیل در جاهایی که تعداد منبع تغذیه سوئیچینگ زیادی دارند بهتر است از یو پی اس استفاده کنند.
  2. زمان مناسب برای سوئیچ: فاصله زمان بین سوئیچ از برق شهر و برعکس، این مسئله مهم است که هر چقدر زمان بیشتر باشد احتمال ریست شدن سیستم در لحظه سوئیچ خیلی بیشتر است.
  3. زمان پشتیبانی: مدت زمان مدنظر برای پشتیبان گرفتن از از باتری در زمان قطع برق شهری بسیار مهم است، این مدت زمان بستگی به آمپر ساعت باطری دارد و با کمتر و زیادتر شدن آمپر ساعت باتری کم و زیاد می شود بسیار مهم است که یو پی اس قابلیت و توانایی شارژ باتری را درکمترین زمان ممکن (حدودا بین4 تا 8 ساعت) را داشته باشد در بعضی یو پی اس ها محدودیت جریان شارژ وجود دارد. نویز شنیداری هنگامی که دستگاه روشن است،صدای فن یا ترانس دستگاه سبب می شود نویزی را ایجاد کند، استفاده از یو پی اس با کمترین نویز در اداره ها و بیمارستانها و مکانهایی که نیازمند کمترین صدا هستند ضروری می باشد.
  4.  سایز و وزن: سایز و حجم دستگاه می تواند بر اساس مکان مد نظراستفاده متفاوت داشته باشد، و در کارایی آن بسیار حائز اهمیت است.
  5. استحکام و قابلیت اطمینان: استحکام وداشتن قابلیت اطمینان زیاد در برابر شرایط آب و هوایی و شرایط پیچیده و بحرانی (علاوه بر بارهای لحظه ای) از مهمترین پارامترهای مهم درانتخاب یو پی اس است.
  6. تکنولوژی ساخت و شکل موج خروجی: همان طور که می دانید منبع تغذیه دستگاه های مورد استفاده بسیار حساس هستند و هیچگونه نویز یا اختلالی نباید به آن ها وارد شود و شکل موج خروجی باید به صورت سینوسی کامل و بدون قطعی و نداشتن وابستگی به ولتاژ ورودی را داشته باشد، در صورتی که ولتاژ یک دستگاه مصرف کننده فقط موجی سینوسی باشد به هیچ عنوان نباید به آن نویزی وارد شود، و توصیه می شود در این مواقع از یو پی اس انلاین استفاده شود. تغییر شکل موج ها یا نویز اهمیت زیادی برای مصرف کننده ها ندارد و می توانید از یو پی اس لاین اینتراکتیو استفاده کنید.

 تاثیر تکنولوژی در ساخت و انتخاب یو پی اس

اولین و مهم ترین مورد تاثیر گذار در انتخاب یو پی اس ساخت تکنولوژی آن است که موارد زیر را شامل می شود:

  • یو پی اس تک فاز 

با در نظر گرفتن بار مصرفی می‌توانید از یو‌ پی‌ اس تک فاز و یا سه فاز استفاده کنید (به طور کلی اگر کمتر از 10 کیلووات باشد تک فازاست و بیشتر از آن سه فازمحسوب می شود) همچنین کاربرد یوپی اس ‌های سه فاز به تک فاز در محیط هایی با برق سه فاز و مصرف‌کننده‌های تک فاز است به دلیل جلوگیری از ایجاد عدم تعادل روی سه فاز قرار می گیرد.

  • یو پی اس آنلاین و آفلاین

با توجه به حساسیت دستگاه‌ها می­توان از انواع یو پی اس های آنلاین و آفلاین استفاده کرد UPS های آنلاین برای دستگاه‌هایی با حساسیت بالا که قطع لحظه‌ای برق سبب آسیب دیدن آن­ها می­شود مناسب است و در مقابل نوسانات برق شبکه حساس تر هستند و یو‌ پی ‌اس‌ های آفلاین برای تجهیزات با حساسیت پایین‌تر بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خرید انواع مختلف یو پی اس

همان طور که می دانید سیستم های یو پی اس شبیه به هم نیستند، سه نوع مهم از یو پی اس ها وجود دارد که با توجه به اطلاعات و عملکرد آن ها به مشتری در خرید یو پی اس کمک کند.

1. یو پی اس آفلاین چیست؟

زمانی که جریان برق دچار اختلال می شود، یک منبع برق معمولی به یک باتری داخلی متصل می شود، البته تاخیر زمانی کوتاهی تا زمان وصل شدن باتری وجود دارد، این تاخیر باید خیلی کوتاه باشد تا از خاموشی کامپیوتر جلوگیری کند. خرید یو پی اس آفلاین نسبت به آنلاین می تواند مقرون به صرفه تر باشد.

2. یو پی اس تعامل بین خطوط

این نوع یو پی اس دارای یک ترانسفورماتور می باشد که با هر نوسان نیاز استفاده از باتری داخلی کاهش پیدا می کند. این یونیت ها همیشه وظیفه کنترل ولتاژ خطوط را دارند و در هنگام کاهش یا افزایش ولتاژ از یک حد معین، ترانسفورماتور ولتاژ را ایجاد می کنند، باتری یو پی اس زمانی فعال می شود که ولتاژ پایین تر از حدی ثبت شده باشد، در واقع خرید یو پی اس تعاملی بین خطوط در هزینه ها صرفه جویی می کند.

3. یو پی اس آنلاین چیست؟

این نوع یو پی اس دقیقا مثل منبع اصلی برق کار می کند. همیشه برقی را به صورت ثابت ارائه می دهد و مدام در حال شارژ کردن باتری است. حتی در زمان قطع برق، یو پی اس با کمک باطری به تولید برق ادامه می دهد اما دیگر باتری شارژ نمی شود، سیستم های مخابراتی خرید یو پی اس آنلاین را بیشتر ترجیح می دهند، خرید یو پی اس آنلاین هزینه بالایی دارد اما کمک بسیاری به حفاظت اطلاعات می کند.

4. یو پی اس ترانس بیس و ترانس لس

 یو‌پی اس ‌های ترانس به  یو ‌پی ‌اس‌ هایی گفته می‌شود که یک ترانسفورماتور در خروجی دارد که وظیفه‌ ایزوله کردن قسمت ورودی از خروجی را بر عهده می گیرد. و همچنین سبب افزایش وزن و قیمت می شود و کاربرد آن استفاده در تجهیزات پزشکی لیزری و تصویر برداری حساس است. یو پی اس‌ بدون ترانس عمل ایزوله کردن خروجی نسبت به ورودی را با کمک گرفتن از تکنولوژی سوئیچینگ و به صورت الکتریکی انجام می دهد و حالت ایزولاسیون مغناطیسی ندارند سبب کاهش هزینه و وزن دستگاه می شوند موارد کاربرد آن  در همه تجهیزات به جز تجهیزات حساس پزشکی لیزری و تصویربرداری است.                                          خرید انواع مختلف یو پی اس                                                                                                     

خرید یو پی اس کامپیوتر  

توان مصرفی کامپیوترها بین50  تا 200 وات است. البته این عدد بستگی به بزرگی و نوع آن دارد و می تواند متفاوت باشد اما معمولا استفاده از یک یو پی اس 1000 تا 2000 ولت آمپر برای تامین انرژی برای 4 ساعت کار مناسب است. اگر می خواهید یک یو پی اس را برای چندین کامپیوتر خریداری کنید، یک یو پی اس 2000 وات برای 2 و نهایتا 3 کامپیوتر مناسب است.                                                                                                                                                        

انواع باتری یو پی اس

امروزه با پیشرفت تکنولوژی انواع باتری‌های یو پی اس با کیفیت و کاربردی در ایران تولید می‌شود. باتری‌های UPS  دارای تنوع می باشند و باتوجه‌ به کاربرد و مزایایی که دارند برای نیروگاه‌ها و سازمان‌ها تولید می‌شوند. باتری‌های UPS در چندین نوع تولید می شوند و باتوجه‌ به خصوصیت و ویژگی خاصی که دارند در مکان های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع باتری‌های UPS به شرح زیر است:

1. باتری یو پی اس نیکل کادمیوم

2. باتری یو پی اس سیلور آلکالین

3. باتری یو پی اس اسید سرب

  قیمت خرید باتری یو پی اس

قیمت هر باتری با در نظر داشتن مشخصات و برند آن متفاوت است و قیمت ثابتی ندارد. با بررسی برند، کیفیت باتری، مشخصات و دیگر ویژگی ها قیمت آن  تعیین خواهد شد. در بیشتر مواقع باتری‌ها با قیمت‌های خوب و به‌ صرفه در استفاده افراد قرار می‌گیرد.                                                                                                         در هنگام خرید باتری یو پی اس  تنها قیمت را در نظر نگیرید؛ بلکه مشخصات و کیفیت باتری الویت بالایی دارند، در مرحله اول مشخصات و نکات مهم باتری را بررسی کنید تا از خرید خود رضایت کافی را داشته باشید. همان طور که بیان شد باتری یو پی اس قیمت مشخص شده‌ای ندارد؛ اما اگرمی خواهید از قیمت این نوع باتری‌ها اطلاع داشته باشید می‌توانید با پشتیبانی و همکاران  در صنایع تکام در ارتباط باشید تا از قیمت و مشخصات باتری اطلاعات بهتری داشته باشید.

خرابی برق یو پی اس

یو پی اس منبع تغذیه بدون وقفه برق است که برای بسیاری از تجهیزات برقی نیاز و ضروری است، این دستگاه به عنوان مانعی برای مهمترین تجهیزات فناوری طراحی شده است. توانایی این را دارد که برق و پشتیبانی برق را برای بارگیری در هر لحظه که تجهیزات به برق نیاز دارند فراهم کند.

  دلایل خرابی یو پی اس چیست؟

  1. اختلال در برق متصل به یو پی اس
  2. نگهداری اشتباه از یو پی اس و نداشتن نظارت برآن ها
  3. وجود فیوزهای سوخته
  4. بار اضافه
  5. خرابی خازن ها
  6. گرد و غبار به وجود آمده داخل دستگاه
  7. کار نکردن درست فن ها
  8. قدیمی بودن دستگاه یو پی اس

اگر خرابی برق اتفاق بیفتد و برق قطع شود، باید حتما تجهیزات برقی متصل به آن را بین 5 تا 30 دقیقه روشن نگه داریم و سپس خاموش شدن خودکار را آغاز می کند. خوب است بدانید به طور کلی، تکرار آلارم ها، چشمک زن چراغ های پانل و نمایشگرهای ترمینال، همه از علامت های خرابی باتری یو پی اس محسوب می شوند، منابع برق بدون وقفه یو پی اس به شکل  دستگاه مستقل کار می کنند و در صورت از کار افتادن منبع تغذیه اصلی، برق را تامین می کنند.                                                      

شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان خبره ما در صنایع تکام، از آخرین قیمت یو پی اس و باتری یو پی اس اطلاع حاصل کرده، و خریدی مطمئن داشته باشید.