یو پی اس به عنوان سیستم برق اضطراری که در عصر حاضر کاربرد فراوانی دارد. یکی از مسائل مهم  برای کاربران آشنایی با علت بوق زدن و خاموش شدن یو پی اس است.

گروه تولیدی صنعتی تکام به عنوان ارائه دهنده انواع یوپی اس و باتری یو پی اس در ایران در این مطلب قصد دارد شما عزیزان را با عیب یابی یوپی اس، مشکل بوق زدن یو پی اس و خاموش شدن ناگهانی یو پی اس آشنا نماید. اگر به دنبال خرید یو پی اس یا خرید باتری یو پی اس هستید یا اگر یو پی اس شما بوق میزند یا بدون دلیل خاموش‌ می‌شود با ما در این مطلب همراه باشید.

مشکلات رایج دستگاه یو پی اس

یوپی اس‌‌ به عنوان ابزاری کاربردی در عصر تکنولوژی مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد و هدف استفاده از آن تامین برق بی وقفه است. سیستم یو پی اس با کمک باطری یو پی اس کارکرد وسایل برقی را در زمان خاموشی و قطعی برق برای ما تضمین‌ می‌کند. با توجه به استفاده مداوم از دستگاه ups ممکن است دستگاه با مشکلاتی مواجه گردد که سیستم تامین برق را دچار مشکل نماید.

 خطاهای یو پی اس‌می‌تواند باعث بروز مشکلات گسترده ای در ابزار الکترونیکی که به آن متصل است شود در نتیجه لازم است پیش از ایجاد مشکل این خطاها شناسایی و برطرف گردند. اغلب مشکلات یو پی اس به صورت آلارم نشان‌ داده میشود یعنی با بوق زدن دستگاه مشکل خود را اعلام‌ می‌کند در برخی مواقع این مشکلات باعث خاموش شدن ناگهانی یو پی اس، روشن نشدن یو پی اس و حتی شارژ نشدن باتری یو پی اس‌ می‌شود.

پس از خواندن این مطلب اگر نتوانستید مشکل یو پی اس تان را حل کنید ، لازم است بررسی و  عیب یابی یو پی اس زیر نظر کارشناسان خبره شرکت تکام انجام گردد. برای آشنایی بیشتر با خرابی یو پی اس و علل آن در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

مشکلات رایج دستگاه یو پی اس

بوق زدن یو پی اس

در اینترنت با سوالات بسیاری همچون بوق زدن یو پی اس چه دلیلی دارد؟ چرا یو پی اس بوق‌ می‌زند؟‌‌ مواجه‌ می‌شوید. بیایید یک بررسی درباره جایگاه دستگاه یو پی اس داشته باشیم. زمانی که شما یک دستگاه یو پی اس در محیط نصب‌ می‌کنید اغلب در جایی تعبیه‌ می‌شود که خارج از دید افراد می باشد.

زمانی که شما هیچ اشرافی به دستگاه ندارید لازم است این دستگاه عملکرد خود یا بروز مشکل را به طریقی اعلام نماید در نتیجه هشدار صوتی به صورت آلارم‌‌ و بوق زدن بهترین راه برای آگاهی از سلامت یا مشکلاتی است که دستگاه ممکن است با آن مواجه گردد تا برای بررسی مشکل اقدام گردد و از بروز مشکل جدی تر در آینده برای دستگاه جلوگیری شود.

حال که فهمیدیم بوق زدن و آلارم ممکن است نشان از وجود مشکل در دستگاه یو پی اس باشد لازم است با دلایل این آلارم و مشکلاتی که منجر به بوق زدن یو پی اس‌ می‌شود بیشتر آشنا شویم.

علت آلارم یو پی اس

آلارم یو پی اس یا همان صدای بوقی که از یو پی اس شنیده‌ می‌شود دونوع مختلف است یکی از این صداها یک صدای مشخص و نرمال است که به شما از سلامت دستگاه و تجهیزاتی که به آن متصل است خبر‌ می‌دهد. اما این صدای بوق ممکن است نرمال نباشد و به صورت یک آلارم اخطار به صدا درآید که دراین صورت نشان‌ می‌دهد یک مشکل در سیستم به وجود آمده است و لازم است آن را برطرف نمایید. برای یافتن علت اصلی بوق لازم است به صدای بوق زدن توجه نمایید.

توجه داشته باشید که بوق یو پی اس ممکن است در دستگاه‌های مختلف متفاوت باشد. اما به طور کل آلارم هشدار در دستگاه یو پی اس به دلایل زیر است.

کارکردن یو پی اس با باتری

یو پی اس دستگاهی است که نوسانات برق شهری را برای جلوگیری از آسیب رسیدن به دستگاه‌های الکترونیکی مدیریت‌ می‌نماید و در زمانی که برق شهری قطع‌ می‌شود یا دچار اختلال می گردد برای آسیب نرسیدن به دستگاه‌ها و اطلاعات آنها بلافاصله به حالت On Battery‌‌ رفته و باتری ups را جایگزین منبع برق‌ می‌کند.

پس زمانی که باطری یو پی اس فعال است لازم است که کار با باتری را توسط آلارم به کاربران اعلام نماید. این آلارم شامل دو نوع است یا هر 30 ثانیه 4 بوق‌ می‌زند یا هر 5 ثانیه 1 بوق‌ و یا بسته به نوع UPS ممکن است بشکل دیگری باشد. زمانی که این بوق را در دستگاه شنیدید بدانید که دستگاه در حال کار با باتری است. این نوع بوق هیچ نوع مشکلی را نشان‌ نمی‌دهد بلکه از سلامت دستگاه خبر‌ می‌دهد.

کاهش ذخیره برق باتری یو پی اس

تقریبا تمامی دستگاه‌های الکترونیکی باتری دار زمانی که با کاهش شارژ باتری مواجه‌ می‌شوند هشدار می‌دهند. این هشدار در باطری یو پی اس به صورت یک بوق پیوسته مداوم است که به شما اعلام‌ می‌کند دستگاه بزودی به دلیل اتمام ذخیره خود خاموش‌ می‌شود. این بوق هیچ مشکلی را نشان‌ نمی‌دهد و یک روند طبیعی در دستگاه است.‌‌

اضافه بار ظرفیت

یکی از بوق‌های ممتد یو پی اس به دلیل قرار گرفتن دستگاه ups در حالت اورلود (Overload) است. در این حالت بوق‌ یو پی اس یک بوق ثابت است که بیانگر اضافه بار ظرفیت دستگاه است ، یعنی جریان برقی بیشتر از ظرفیت دستگاه به آن وارد‌ می‌شود که در اینصورت نمایشگر LED حالت Overload روشن‌ می‌شود و به شما هشدار‌ می‌دهد.

این نوع بوق یک هشدار برای جلوگیری از آسیب به دستگاه است و لازم است یو پی اس را خاموش کنید و تجهیزات آن را جدا کنید زیرا در غیراینصورت دستگاه شما خاموش  و یا آسیب می بیند. پس از خاموش کردن یو پی اس آن را از برق بکشید و دکمه پاور را دوبار فشار دهید (یکبار برای خاموش شدن و یکبار برای روشن شدن مجدد) تا یو پی اس دوباره روشن شود و به کار خود ادامه دهد.‌‌ (ممکن است راه اندازی در مدلهای مختلف متفاوت باشد.برای راه اندازی به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید.)

دلایل بوق ممتد یو پی اس

بوق ممتد در دستگاه یو پی اس دلایل مختلف دارد اما مهمترین آنها شامل دو مشکل افزایش فرکانس ورودی و افزایش ورود انرژی الکتریکی به دستگاه‌ می‌شود.

افزایش فرکانس ورودی

میزان فرکانس در هر دستگاه یو پی اس حد مشخصی دارد، زمانی که فرکانس ورودی دستگاه یو پی اس بیش از حد تعیین شده برای آن باشد، دستگاه به صورت خودکار از باتری انرژی خروجی مورد نیاز خود را تامین‌ می‌کند. این تغییر خودکار با هشدار همراه خواهد بود تا کاربران در صدد رفع مشکل برآیند.

افزایش جریان الکتریسته ورودی

میزان جریان الکتریسته وارد شده به دستگاه یو پی اس تعریف شده است، در زمان خرابی برق که انرژی الکتریکی ورودی به یو پی اس از حد تعیین شده بیشتر‌ می‌شود یو پی اس انرژی مورد نیاز خود را از باتری تامین‌ می‌کند تا آسیبی به دستگاه وارد نشود و در عین حال با کمک آلارم مشکل را هشدار‌ می‌دهد.

اگر به دنبال خرید ups یا یو پی اس کامپیوتر هستید از محصولات گروه تولیدی صنعتی تکام بازدید نمایید.

خاموش شدن یو پی اس

هر دستگاه الکترونیکی قابلیت خاموش و روشن شدن را دارد. خاموش شدن در دستگاه Ups‌ می‌تواند نشانه سلامت دستگاه یا وجود مشکلی در دستگاه یو پی اس باشد. دستگاه یو پی اس یک سیستم الکترونیک است که نیاز به خاموش شدن دارد تا بتواند یکپارچگی سیستم خود را بررسی کند. اغلب دستگاه‌های یو پی اس یک پروسه زمانی دارند که در این پروسه عمل خاموش شدن و بررسی یکپارچگی باتری انجام‌ می‌گیرد.

اگر پس از این بررسی باتری در تست موفق نشود یک ال ای دی هشدار بر روی دستگاه روشن‌ می‌شود که بیانگر الزام جایگزینی باتری است و لازم است در اولین فرصت باتری جایگزین شود تا به دستگاه آسیب وارد نشود.

خاموش شدن یو پی اس

توجه داشته باشید در برخی مواقع لازم است شما خودتان دستگاه یو پی اس را به دلیل آلارم آن و مشکلی که پیش آمده است اجبارا خاموش نمایید. با این وجود خاموش شدن‌ می‌تواند دلایل مختلف داشته باشد که با توجه به نوع آن لازم است پیگیری شود اما اگر یو پی اس ناگهانی خاموش شود لازم است دلایل آن را به خوبی بررسی نمایید و در صورت نیاز به خرید باتری یو پی اس و تعمیر یو پی اس اقدام نمایید

اگر‌ می‌خواهید صدای هشدار یو پی اس را قطع کنید باید دکمه Mute را کمتر از یک ثانیه نگه دارید. با فشار دادن مجدد دکمه Mute دوباره فعال خواهد شد.

علت خاموش شدن ناگهانی یو پی اس

خاموش شدن در هر دستگاه الکترونیکی وجود دارد و مشکلی ندارد اما خاموش شدن ناگهانی و بدون هشدار یو پی اس‌ می‌تواند دلایلی داشته باشد که اگر رفع نگردد به مشکلات بزرگتری بینجامد. خاموش شدن ناگهانی باعث‌ می‌شود تمامی دستگاه‌های متصل نیز خاموش شوند و ممکن است آسیبی جدی به روند کار وارد نماید.‌‌ در ادامه شما را با دلایل خاموش شدن ناگهانی یو پی اس آشنا‌ می‌کنیم تا بهتر بتوانید مشکل را تشخیص داده و در صدد رفع آن بر آیید.

خالی بودن باتری یو پی اس برای زمان طولانی

باتری یو پی اس از مهم‌‌ترین بخش‌های دستگاه است که سیستم برق بی وقفه را تضمین‌ می‌نماید. زمانی که دستگاه شما در مدت طولانی بدون شارژ باشد امکان آسیب رسیدن به باتری وجود خواهد داشت به همین دلیل زمانی که شما پس از مدت طولانی باطری UPS را شارژ‌ می‌کنید بلافاصله دستگاه خاموش‌ می‌شود. لازم است برای جلوگیری از این نوع خاموش شدن که منجر به فرسودگی باتری یو پی اس‌ می‌شود‌‌ هر سه ماه یک بار باتری یو پی اس را شارژ نمایید. این کار تضمین کننده سلامت باتری ups و جلوگیری از خاموش شدن ناگهانی آن است.

اتصال بیش از حد تجهیزات غیر ضروری

به یک دستگاه یو پی اس ممکن است دستگاه‌های مختلفی متصل باشد. آیا اتصال  همه این دستگاه‌ها  به یو پی اس ضروری است؟ در صورتی که یو پی اس را راه اندازی و دستگاه های غیر ضروری را به یو پی اس وصل نمایید باعث  اختلال در عملکرد یو پی اس خواهد شد.

خاموش شدن یو پی اس در زمان جدا شدن از منبع

ممکن است زمانی که یو پی اس را از جریان و منبع اصلی جدا نمایید سیستم یو پی اس، ناگهان دچار خاموشی شود. این یک هشدار برای شما خواهد بود که ظرفیت دستگاهتان را چک نمایید تا مطمئن شوید دستگاه‌های متصل بیش از ظرفیت یو پی اس نباشند. اغلب به دلیل فرسودگی باتری و طول عمر دستگاه یو پی اس توان آن کاهش‌ می‌یابد نتیجه بهتر است باتری ها به هنگام نیاز تعویض گردد و  دستگاه‌های غیر ضروری را از دستگاه یو پی اس جدا نمایید.

فرسودگی و خراب شدن باطری یوپی اس

یکی از مهمترین دلایلی که ممکن است باعث خاموش شدن ناگهانی دستگاه یو پی اس شود خرابی باطری و فرسودگی آن است. زمانی که شما به طور مستمر از یک دستگاه یو پی اس استفاده‌ می‌کنید طول عمر آن کاهش‌ می‌یابد و باطری دیگر ظرفیت شارژ شدن نخواهد داشت در نتیجه در هنگام قطعی برق دستگاه یو پی اس نیز خاموش خواهد شد. بهترین راه برای آگاهی از سلامت دستگاه یو پی اس استفاده از ابزار مربوط به آن است، شما با کمک این ابزار‌ می‌توانید میزان ولتاژ باتری را اندازه‌گیری کنید.

خراب شدن دستگاه یو پی اس

اگر تمامی موارد بالا را چک کردید و هیچ کدام از آنها علت خاموش شدن دستگاه شما نبود، دیگر باید سراغ خود دستگاه یو پی اس بروید و از سلامت آن اطمینان حاصل کنید. این کار توسط متخصصین این حوزه انجام‌ می‌گردد، آنها با بررسی‌های فنی سلامت دستگاه شما را بررسی‌ می‌کنند و در صورت بروز مشکل آن را تعمیر‌ می‌نمایند.‌‌ به طور کل دلایل خرابی دستگاه یو پی اس‌ می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

اتصالات یو پی اس

اتصالات چیزی است که دستگاه‌های مختلف را به یو پی اس متصل‌ می‌کند در نتیجه اگر خراب باشد نتیجه ای که مورد نظر شماست حاصل نخواهد داشت. شل شدن اتصالات رایج ترین مشکل است و اولین چیزی است که باید آن را چک کنید.

کلید روشن و خاموش شدن

برخی مواقع این کلید با نشستن گرد و غبار یا خوردن ضربه ممکن است به درستی کار نکند. اگر دستگاه شما پس از زدن کلید روشن نشد حتما کلید روشن و خاموش شدن آن بررسی شود.

باتری یو پی اس

باتری قلب یو پی اس است و اگر دچار مشکل شود تمامی عملکرد یو پی اس تحت الشعاع قرار‌ می‌گیرد. هر سه سال یکبار باید باتری توسط متخصصین بررسی گردد.

خازن یو پی اس

خازن ups همان جایگاهی است که انرژی در آن ذخیره‌ می‌شود و سپس آزاد‌ می‌شود. خازن‌ها طول عمری کمتر از 7 سال دارند و باید بررسی شوند.

منبع تغذیه (پاور)

خرابی پاور یکی دیگر از مشکلاتی است که باید به آن توجه شود. زمانی که منبع تغذیه نتواند جریان ورودی را مدیریت کند ممکن است به دستگاه آسیب وارد شود.

فن یو پی اس

فن ups به خصوص در یو پی اس‌هایی که تولید گرمای بالایی دارند یک وسیله الزامی است‌‌ در صورتی که خراب شود کار به طور کل مختل‌ می‌شود.

فیلتر یو پی اس

فیلترها قطعه ای قابل تعویض هستند و هزینه کمی برای تعویض دارند. این قطعه در صورت کثیف شدن‌ می‌تواند منجر به داغ شدن زیاد یو پی اس و در نهایت خاموش شدن ناگهانی آن شود. پس تعویض به موقع آن کمک کننده خواهد بود.

تمام آنچه که گفته شد به عنوان مشکلاتی است که‌ می‌تواند باعث اختلال در عملکرد یو پی اس شود در نتیجه لازم است هر سه سال یکبار یو پی اس شما به طور کل بررسی گردد. متخصصان بر این عقیده اند که برای داشتن راندمان بهتر بهتر است هر 3 سال یکبار باتری یوپی اس تعویض گردد.

علت شارژ نشدن باتری یو پی اس چیست؟

یکی از اتفاق‌هایی که در سیستم یو پی اس‌ می‌افتد شارژ نشدن باتری آن است. این شارژ نشدن‌ می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که رایجترین آنها شامل موارد زیر است.

  • خرابی باتری
  • خرابی شارژر باتری
  • استفاده نکردن طولانی از باتری
  • پایان طول عمر باتری
  • وجود بار اضافه روی باتری
  • نگهداری نامناسب از باتری
  • تخلیه مداوم شارژ باتری
  • استفاده از تجهیزات اضافی

تخلیه شدن باتری به صورت کامل یکی از چیزهایی است که نباید اجازه دهیم اتفاق بیفتد زمانی که سطح ذخیره باتری به 30 درصد رسید باید آن را شارژ کرد و اجازه نداد تخلیه کامل انجام شود.

علت روشن نشدن یو پی اس چیست؟

اگر UPS شما روشن‌ نمی‌شود حتما این موارد را چک کنید.

  • اتصال دستگاه به منبع برق
  • عمل نکردن کلید روشن و خاموش
  • قطع برق یا نوسانات شدید برقی
  • کاهش شدید ولتاژ دستگاه
  • خطای داخلی در سیستم مدیریت دستگاه
  • خرابی یو پی اس

هریک از این موارد‌ می‌تواند باعث شود یو پی اس در لحظه روشن نگردد.

علت بوق زدن یو پی اس چیست؟

یو پی اس یک دستگاه هوشمند است و از آنجایی که عملکرد درست این دستگاه لازمه کار شماست در نتیجه در زمان بروز مشکل با ایجاد آلارم به شما هشدار‌ می‌دهد تا بتوانید کارهای خود را مدیریت نمایید. این آلارم هم به صورت صوتی است که با زدن بوق خود را نشان‌ می‌دهد و هم به صورت چشمی که توسط چراغ چشمک زن هشدار‌ می‌دهد. اما به طور کل بوق زدن یو پی اس یکی از دلایل زیر است:

  • فعال شدن باتری با قطع برق شهری
  • اتصال مجدد برق شهری
  • بروز خطا در دستگاه UPS
  • افزایش بار در دستگاه یو پی اس
  • اتمام شارژ باتری
  • اعلام زمان خاموشی

همانطور که گفته شد با توجه به حیاتی بودن عملکرد درست دستگاه یو پی اس‌‌ باید به بوق‌های هشدار دهنده سیستم یو پی اس توجه نماییم و با شنیدن آلارم هشدار بلافاصله یو پی اس را بررسی کنیم.

علت خاموش شدن یو پی اس چیست؟

با توجه به آنچه که گفته شد خاموش شدن ناگهانی یو پی س دلایل زیادی‌ می‌تواند داشته باشد اما موارد  زیر مهمترین آنها هستند.

  • خالی بودن باتری یو پی اس

· فرسودگی و خرابی باتری

  • بار اضافه روی یو پی اس
  • خرابی دستگاه یو پی اس

به طور کل لازم است که دستکاه یو پی اس هر سه سال بررسی شود و در صورت اقدام به خرید UPS یا خرید باتری UPS نمایید. باطری ups مهمترین بخش برای سالم ماندن یک یو پی اس است

خرید یو پی اس از گروه تولیدی صنعتی تکام

تکام طی 30 سال گذشته توانسته با استفاده از توان علمی خود محصولاتی با کیفیت برای عرضه به بازارهای داخلی تولید نماید. محصولاتی شامل یوپی‌اس، شارژر، استابلایزر، اینورتر، رکتیفایر، منابع تغذیه، انواع یو پی اس آنلاین، لاین اینتراکتیو و انواع باتری که همگی متناسب با نیاز کشور طراحی و تولید شده اند. شما‌ می‌توانید برای آگاهی از قیمت یو پی اس، قیمت باطری و خرید یو پی اس و سایر محصولات و همچنین دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.