یکی از مهمترین ابزار در دنیای مدرن مبتنی بر مصرف برق، یو پی اس یا سیستم برق اضطراری است. یوپی اس همان ابزار کاربردی هستند که جهانی پایدار از انرژی برای ما به ارمغان می‌آورند و کارکرد وسایل برقی را حتی در ساعات خاموشی برای ما تضمین می‌کنند به همین دلیل، لازم است استفاده از انواع یوپی اس در زندگی روزمره جدی‌تر گرفته شود. در حال حاضر شرکت‌های بسیاری اقدام به تامین و ساخت UPS در ایران می‌نمایند که شرکت تکام یکی از پیشروترین آنها در این صنعت است. شرکت فنی مهندسی تکام با بیش از سی سال سابقه در زمینه تولید انواع یوپی‌اس، شارژر، استابلایزر، اینورتر، منابع تغذیه و .... فعالیت دارد. مهمترین محصول این شرکت یوپیاس یا همان سیستم برق اضطراری و باتری یوپی اس است که قصد داریم شما را بیشتر با آنها آشنا نماییم.

پیش از آشنایی با کاربردهای ups ، با  کارکرد یو پی اس، انواع آن و کاربرد هر یک از آنها آشنا شویم. اگر به دنبال خرید یو پی اس با خرید باطری یو پی اس هستید یا با هدف شناخت بهترین یو پی اس در ادامه با ما همراه باشید. 


یو پی اس ( منبع تغذیه برق اضطراری)

زندگی بشر به انرژی خود ساخته آن یعنی برق اتکا بسیاری دارد و نبود برق می‌تواند در عملکرد مراکز و شرکت‌های اداری و تجاری تاثیرات مخربی بر جای بگذارد. اختلالی که یک ساعت خاموشی به وجود می‌آورد ممکن است به ضرری هنگفت مبدل شود در نتیجه لازم است که در برخی از شرکت ها، کارخانجات، بیمارستان ها، مراکز عمومی، فروشگاه‌ها و ...برق همواره متصل باشد و نگرانی بابت قطعی برق وجود نداشته باشد. برای رسیدن به چنین چیزی لازم است از سیستم برق اضطراری یا منبع تغذیه بی وقفه استفاده می‌شود. سیستمی که بتواند در زمان قطع برق، برقی بی وقفه با کیفیت و ولتاژ مناسب به مجموعه تزریق نماید. یو پی اس‌ها سیستم برق اضطراری هستند که به عنوان منبع تغذیه کارمی کند و در زمان خاموشی برق شهر یا برق اختصاصی هم چنان برق مورد نیاز را بدون کاهش ولتاژ و نوسان تامین کنند.

در واقع یو پی اس‌ها یک دستگاه محافظتی برای دستگاه‌های الکترونیکی و مخابراتی حساس هستند که در آنلاین ماندن مجموعه‌ها کمک بسیاری می‌کند.


دستگاه یو پی اس چیست؟ 

یو پی اس (به انگلیسی: Uninterruptible power supply) به معنی منبع تغذیه بدون وقفه ، نوعی دستگاه اکترونیکی است که از دستگاه‌های الکترونیکی در برابر ولتاژهای غیراستاندارد محافظت می‌کند و مانع از خاموشی آن در زمان قطع برق می‌شود. این وسیله یکی از دستگاه‌های پرکاربرد برای وسایل برقی حساس با لزوم تداوم پیوستگی جریان برق است؛ دستگاه هایی که تامین برق در آنها به صورت پیوسته بدون کم و زیاد شدن ولتاژ مورد نیاز مجموعه‌های تجاری، صنعتی، اداری، رفاهی، درمانی و ... لازم است برقرار بماند. این دستگاه‌ها به دلیل برخورداری از سیستم‌های کنترل گر به روز، ولتاژ برق بهتری نسبت به برق شهری به دستگاه‌های مرتبط انتقال می‌دهند، در واقع یو پی اس به کمک اینورتر نویزهای ورودی را حذف می‌نماید تا استانداردترین ولتاژ نیروی برق توسط آن به دستگاه‌های هدف وارد شود. 


آیا یو پی اس همان ژنراتور برق است؟ 

بسیاری تصور می‌کنند که یو پی اس همان ژنراتور برق است که برق تولید می‌کند اما دستگاه یو پی اس با دستگاه ژانراتور برق متفاوت است زیرا این دستگاه در مدار برقی مصرف کننده ها قرار دارد و در صورت افت ولتاژ نیز فعالیت خود را انجام می‌دهد و در صورت قطع برق به کمک انرژی ذخیره شده در باتری خود، برق مجموعه را تامین می‌کند اما دستگاه ژنراتور کاملا مجزاست و در صورت قطع شدن برق از آن برای تولید برق و تزریق آن به مصرف کننده ها استفاده می‌شود. 


باتری یو پی اس چیست؟ 

دستگاه یو پی اس اغلب دارای یک باطری یوپی اس (UPS Battery) در درون خود است که در هنگام اتصال جریان برق شارژ می‌شود و هنگام افت ولتاژ برق  یا قطعی جریان برق، یو پی اس به طور خودکار تغذیه برق مصرف کننده ها را در چند صدم ثانیه از برق شهری به باتری خود تغییر می‌دهد به طوری که مجموعه هیچ تغییری در جریان برق را تجربه نخواهد کرد. اگر قطعی برق بیشتر از زمان تعیین شده برای باطری یو پی اس باشد این دستگاه قبل از اینکه برق باتری ups تمام شود به شما فرصت می‌دهد تا اطلاعات خود را ذخیره کنید و از برنامه خارج شوید تا اطلاعات شما از بین نرود. 


انواع باتری یو پی اس  

در هنگام خرید باطری یو پی اس متوجه می‌شوید که آنها نیز مانند تمامی باتری‌ها انواع مختلفی دارد که با توجه به متریال سازنده، توان و کاربردی که دارند دسته بندی می‌شوند. به طور کل باتری ups در چهار دسته طبقه بندی می‌شوند که هریک دارای مزایا و معایبی هستند که کاربردهای متفاوتی دارند. 


باتری اسید سرب (lead–acid)، باتری نیکل کادمیوم nickel–cadmium، باتری لیتیوم یون lithium-ion و باتری سیلور آلکالین که بهترین آنها جهت یو پی اس  اسید سرب است. 

باتری یو پی اس چیست؟


کاربرد دستگاه یو پی اس 

در برخی مجموعه‌ها همچون مراکز پزشکی و درمانی، مراکز مخابراتی، بانک ها، ادارات که سیستم‌های کامیپوتری و الکترونیکی  دارند کاهش یا افزایش ناگهانی ولتاژ برق، تغییر فرکانس و مشکلاتی از این دست که در شبکه برق شهری وجود دارد منجر به ایجاد اختلال در عملکرد دستگاه‌های آنها می‌شود. در این مجموعه‌ها از دستگاه یو پی اس به منظور تامین برق پیوسته در دستگاه‌های مخابراتی، کامپیوتری، الکترونیکی، تجهیزات پزشکی و ... استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها به دلیل حساسیت بالا لازم است همواره برق با ولتاژ ثابت داشته باشند، در نتیجه استفاده از منبع تغذیه برق بدون وقفه در آنها الزامی است. دستگاه یو پی اس با قرارگیری در مدار این دستگاه‌های حساس به عنوان یک ضمانت برای تداوم فرکانس و ولتاژ یکنواخت برق عمل می‌کند.  

در نوعی ازیو پی اس، دستگاه‌ یو پی اس زمانی فعال می‌شود که مشکلاتی در سیستم برق به وجود بیاید در صورتی که سیستم یو پی اس کار نکند مشکلاتی مانند از کار افتادن سیستم‌های امنیتی و حفاظتی ، فقدان نور و روشنایی، از کار افتادن آسانسورها و درب‌های اتوماتیک، قطع سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی یا تهویه سیستم هوای مطبوع و یا توقف پمپ‌های تامین فشار آب و پمپ‌های آتشنشانی و ... اتفاق می‌افتد. 


انواع یو پی اس UPS 

برای آشنایی با کاربردهای یو پی اس در مشاغل اول لازم است انواع آن را بشناسیم. سیستم برق اضطراری یو پی اس متناسب با نوع کارکردشان به سه دسته تقسیم می‌شوند.سیستم‌های برق اضطراری در سه حالت آماده به کار (یو پی اس با عملکرد کشیک آفلاین)، لاین اینتراکتیو (یو پی اس خط تعاملی) و آنلاین (یو پی اس با تبدیل دو طرفه) که هر کدام با تکنولوژی متفاوت توسط مدارات داخلی ، پیوستگی توان مصرفی تجهیزات را تامین می کنند.


یو پی اس آماده به کار ( کشیک آفلاین) 

یو پی اس‌های آفلاین در حالت عادی از برق شهر استفاده می‌کنند و زمانی که برق شهری قطع می‌شود یو پی اس آماده به کار به سرعت وارد مدار شده و برق مورد نیاز دستگاه‌های مجموعه را تامین می‌کند. یو پی اس‌های آماده به کار تنها در هنگام قطعی برق به عنوان یک منبع جایگزین کار می‌کنند و به همین دلیل به آنها کشیک آفلاین نیز می‌گویند. ارزان ترین نوع یو پی اس هستند و توانایی چندانی در بهینه سازی نوسانات ولتاژ ندارند.


یو پی اس لاین اینتر اکتیو (یو پی اس خط تعاملی) 

نوع دیگری از یو پی اس‌ها وجود دارند که نسخه کامل تری از مدل آفلاین و آماده به کار هستند که علاوه بر زمان قطعی برق در صورت نوسان برق انرژی مورد نیاز را از طریق باتری‌ها به مجموعه تزریق خواهد نمود. این نوع سیستم تغذیه، ولتاژ برق شهری را در خروجی تثبیت می‌کند و در زمان قطع برق بدون وقفه شروع به تامین برق مورد نیاز مجموعه می‌کند. یو پی اس‌های لاین اینتراکتیو می‌توانند در شرایط عادی ولتاژ خروجی را به وسیله ترانسفورماتور پله ای ثابت نگه دارند. 


یو پی اس آنلاین 

یو پی اس آنلاین را شاید بتوان بهترین نوع یو پی اس دانست که پیشرفته ترین حالت محافظت را در مقابل نوسانات ولتاژ و نویز‌های آن و همچنین جلوگیری از قطع برق داراست. این دستگاه‌ها از حساسیت بالایی برخوردارند و ولتاژ ورودی را از هرگونه نویز و نوسانی پاکسازی می‌کنند و جریانی متناوب را به دستگاه هدف وارد می‌کند. یو پی اس آنلاین دارای یک باتری است که برق ذخیره می‌کند و در هنگام قطع برق، انرژی مورد نیاز دستگاه هدف را از طریق باتری تامین می‌کند. از یو پی اس آنلاین بیشتر در محیط‌های استفاده می‌شود که دستگاه‌های حساسی نظیر تجهیزات پزشکی، نظامی و سازمانی قرار دارد یا در کارخانجات، فرودگاه ها، مترو‌ها و ... که لازم است دستگاه‌های آنها همواره فعال باشند زیرا قطعی برق در این مکان‌ها می‌تواند منجر به ضررهای جانی و مالی بسیار بزرگی شود. 


این یو پی اس بهترین کیفیت را در میان سایر یو پی اس‌ها دارند. با این وجود به دلیل کارکرد همیشگی عمر کوتاهتری نسبت به سایرین دارد.

یو پی اس آنلاین


کاربرد انواع یو پی اس در مشاغل  

با توجه به آنچه گفته شد مشخص گردید که یو پی اس‌ها انواع مختلفی دارند و در هنگام خرید ups باید به کاربرد آن توجه نماییم. با توجه به کاربرد  ،برخی از آنها با عنوان  یو پی اس صنعتی، یو پی اس ادارای، یو پی اس شبکه، یو پی اس خانگی و ... شناخته می‌شوند . در ادامه به معرفی این کاربردها می‌پردازیم تا اگر شما نیز به دنبال خرید انواع یو پی اس هستید بتوانید مطابق با نیازی که مجموعه مورد نظرتان دارد بهترین یو پی اس را انتخاب نمایید.

یو پی اس دیتا سنتر و اتاق سرور 

دیتاسنترهای ادارات و سازمان‌ها از مهمترین مراکز برای نصب یو پی اس هستند زیرا اطلاعات یک سازمان را در خود دارند که در ادامه روند کار آن سازمان حیاتی است. در شرایط عادی قطع برق و ایجاد اختلال در دیتاسنترها می‌تواند صدمات بسیاری به ادامه کار مجموعه وارد نماید. در نتیجه نصب و راه اندازی یو پی اس دیتاسنتر در الویت کار هر سازمان و اداره دولتی و خصوصی است تا از اطلاعات خود محافظت نماید. 

یو پی اس صنعتی

یو پی اس‌های صنعتی را می‌توان منابع تغذیه برق اضطراری با توان بالا معرفی کرد که اغلب در کارخانه‌ها و محیط‌های صنعتی به کار گرفته می‌شوند. این نوع یو پی اس‌ها بیشتر برای راه اندازی موتورهای برقی، ماشین آلات صنعتی و ... به کار می‌روند و توانایی تحمل بار اضافه را دارند تا بتوانند از بروز هرگونه اختلالی به واسطه نوسانات ولتاژ یا قطعی برق در دستگاه‌های متصل به منبع تغذیه بی وقفه جلوگیری نمایند. یو پی اس‌های صنعتی دارای رکتیفایر و اینورتر هستند و الویت آنها هم جلوگیری از نوسانات برقی و هم جلوگیری از قطع برق دستگاه‌های زیر مجموعه است. این نوع یو پی اس ها عموما بصورت دوبل استفاده می شوند تا در صورت خرابی یک دستگاه دستگاه دیگر بصورت جایگزین وظیفه تامین پیوستگی توان مصرف کننده ها را به عهده بگیرد. به دلیل روشن بدون وقفه ، این یو پی اس ها مجهز به یک خنک کننده قوی هستند تا بتواند دستگاه را خنک نگه دارد و از استهلاک آن جلوگیری به عمل آورد. 

دستگاه‌های متصل به این نوع یو پی اس اغلب از نوع حساسی هستند که خاموشی حتی یک لحظه ای در آنها می‌تواند صدمات جبران ناپذیر مالی وارد نماید. اغلب یو پی اس‌های اداری، سیستم‌های مخابراتی، تجهیزات پزشکی، اتاق فرمان کارخانجات، بخش‌های اداری و مالی سازمان‌ها و ... از این نوع یو پی اس استفاده می‌شود. 

یو پی اس سیستم‌های مخابراتی

امروزه شبکه‌های مخابراتی از مهمترین مراکز ارتباطی هستند که هر نوع اختلالی در فرستندها و گیرنده‌های آن می‌تواند به اختلال در ارتباطات بین مردمی بینجامد. مراکز مخابراتی نیز مانند دیتاسنترها نیازمند محافظت در برابر اختلالات هستند و لازم است در زمان قطع برق شهری این مجموعه‌ها همچنان برق داشته باشند در نتیجه استفاده از یو پی اس با توان بالای مقاومتی در برابر هر نوع نوسانات و قطعی برق در آنها الزامی است.


یو پی اس سیستم‌های مخابراتی


یو پی اس دستگاه‌های پزشکی

مراکز درمانی یکی دیگر از جایگاه‌های کاربرد یو پی اس است. در این مراکز دستگاه هایی وجود دارند که کارکردن آنها تضمین کننده جان افراد بستری شده است در نتیجه لازم است که از این دستگاه‌ها در برابر نوسانات برقی و قطعی برق محافظت شود تا صدمات جانی به افراد وارد نگردد.  

یو پی اس دستگاه‌های پزشکی

یو پی اس سیستم‌های بانکی

بانک‌ها یکی دیگر از محیط‌های اداری است که تجهیزات الکترونیکی آن نیازمند محافظت در برابر نوسانات برقی و قطعی برق است. بروز هر نوع مشکل در سیستم‌های بانکی می‌تواند منجر به بروز اختلال در تراکنش ها، سرویس دهی بانکی و ارتباطات بین بانکی گردد که باعث اخلال در گردش‌های مالی می‌شود و ضررهای مالی به همراه دارد.

یو پی اس سیستم‌های بانکی

یو پی اس سیستم‌های امنیتی

یکی دیگر از کاربردهای یو پی اس در سیستم‌های امنیتی است که لازم است همیشه روشن باشند. سیستم‌های امنیتی که شامل دوربین‌های مداربسته، سیستم‌های اعلام خطر و اطفا حریق در مراکز مختلف می‌شود. وجود یو پی اس در این سیستم‌ها از قطع برق مجموعه جلوگیری می‌کند و امنیت مجموعه تامین می‌گردد.

یو پی اس اداری 

امروزه ادارات و سازمان‌ها با کمک سیستم شبکه یک ارتباط درونی دارند و امکان استفاده از داده‌ها و اطلاعات را برای کارمندان از هر جایی فراهم می‌آورد. یو پی اس شبکه  بخش مهمی در ادارات است که در کنار یو پی اس‌های امنیتی و یو پی اس‌های دیتاسنتر و ... قرار می‌گیرند. یو پی اس اداری با محافظت از دستگاه‌های الکترونیکی مانند کامپیوترها، چاپگرها، دستگاه فکس، تلفن‌ها و سایر وسایل الکترونیکی به بقای مجموعه کمک بسیاری می‌کند.


یو پی اس اداری

یو پی اس ادارای و خانگی  

یکی دیگر از یو پی اس‌های پرکاربرد یو پی اس‌های خانگی است که اغلب یو پی اس هایی در ابعاد کوچک هستند و ضامن سلامتی وسایل الکترونیکی در منزل شما می‌شوند. با توجه به نوسانات بالای برق شهری و قطع و وصل آن امکان بروز مشکل در دستگاه‌های الکترونیکی خانگی بسیار بالاست. به خصوص در کامپیوترها که مدارهای حساسی در برابر نوسانات برق دارند در نتیجه با استفاده از یک یو پی اس می‌توان از آنها در برابر سوختن یا آسیب دیدن مدارها محافظت نمود. با خرید   UPSخانگی، علاوه بر در دسترس بودن همیشگی برق در منزل، امکان آسیب دیدن تجهیزات  و لوازم برقی خانگی را در هنگام خرابی برق به حداقل خواهید رساند.

کاربرد یو پی اس کامپیوتر 

یکی از مهمترین کاربردهای یو پی اس استفاده از آن برای تجهیزات کامپیوتری است. یو پی اس کامپیوتر یکی از مرسوم ترین یو پی اس‌های اداری و خانگی است که وظیفه محافظت از کامپیوترها، رایانه‌ها و تجهیزات مرتبط با آنها را بر عهده دارد.


تفاوت یو پی اس صنعتی با اداری 

با توجه به آنچه گفته شد یکی از مهمترین تفاوت‌ها در یو پی اس صنعتی و اداری عملکرد و طول عمر طولانی و بدون وقفه می باشد . در سیستم‌های اداری در صورت لزوم، امکان خاموشی دستگاه‌ها وجود دارد ، اما در سیستم‌های صنعتی این امکان وجود ندارد و دستگاه‌ها باید همواره روشن باشند. در نتیجه طرحی و ساخت یو پی اس‌های صنعتی نسبت به اداری بسیار بالاتر است. 


خرید یو پی اس از شرکت تکام

اگر به دنبال خرید یو پی اس هستید پیشنهاد ما به شما محصولات تکام است. گروه تولیدی صنعتی تکام یکی از شرکت‌های پیشرو در تولید و تامین انواع قطعات مرتبط در حوزه الکترونیک، مخابرات و کامپیوتر در ایران است که از سال 1368 با همکاری تعدادی از فارغ التحصیلان دانشگاه خواجه نصیر آغاز به کار نموده است و امروزه با بیش از سی سال سابقه فعالیت در این زمینه توانسته است محصولاتی با کیفیت در خور شان ایرانیان تولید نماید. محصولاتی شامل یوپی‌اس، شارژر، استابلایزر، اینورتر، رکتیفایر، منابع تغذیه، انواع یو پی اس آنلاین، لاین اینتراکتیو و انواع باتری متناسب با نیاز مجموعه‌های فعال در کشور در سبد محصول ما می باشد و آماده ارائه خدمات در این حوزه هستیم. برای آگاهی از قیمت انواع یوپی اس و دریافت مشاوره همین حالا با مشاوران ما در تکام تماس بگیرید.